Wandelen

Een gebied waar de bergen zo prominent aanwezig zijn, is een paradijs voor wandelliefhebbers. Al wandelend de weelderige natuur ervaren en genieten van magnifieke uitzichten.
Zowel hoog in de bergen als in de lagere uitlopers dichter bij de zee, lopen vele wandelpaden. Er zijn paden geschikt voor minder geoefende wandelaars, paden voor de meer geoefende loper en voor echte klimmers, zowel beginnend als gevorderd.
Scroll naar beneden voor wandeltips.

Melosa 10.jpg

Meer of minder uitdagend

De paden in deze bergen zijn vaak smal en op sommige stukken rotsachtig. Goede schoenen zijn een vereiste. Net als het zorgen voor voldoende water en bescherming tegen de zon, zeker in het warme seizoen.

Sentieri

De Italiaanse naam voor een wandelpad is ‘sentiero’ (meervoud ‘sentieri’). Veel van de dorpen in de valleien zijn door oude ezel paden met elkaar verbonden. Bij bureaus voor toeristen informatie in de omgeving zijn gedetailleerde kaarten verkrijgbaar waarop de sentieri staan aangeven. In plaatsen waar geen toeristenbureau is zijn kaarten soms verkrijgbaar bij een Tabacchi, een krantenkiosk of in een bar.

Afstand in tijd

Langs de wegen en in de dorpen worden de sentieri aangeven door bruine wegwijzers met daarop de richting en de tijd die gemiddeld nodig is om de aangeven plaats te bereiken.

Wandeltips - vanuit de Nervia vallei de bergen in

Tip 1 Passo Gouta en Margheria dei Boschi
In de Nervia vallei voorbij Isolabona en nog voor Pigna linksaf vanaf de SP64 de weg naar de Passo Gouta inslaan (bord volgen). In ongeveer 30 minuten omhoog rijden tot de Rifugio Goli di Gouta. Hier vandaan wandelen. Of nog een stuk verder rijden over de onverharde weg rechts. Deze weg gaat het wandelgebied in.

Het loont de moeite om door te rijden naar Margheria dei Boschi.
Rij het restaurant op de Gouta voorbij. Het lijkt alsof je niet verder mag maar de (smalle!) weg is pas verderop afgesloten. Je komt uit bij de alpenweide van Margheria dei Boschi. Hier parkeren en wandelen. Vanaf het kapelletje loopt een pad het bos in. Dit gaat (linksom) rond en komt na ongeveer een uur terug bij de weide. Heel geschikt voor kinderen.

Tip 2 Carmo Langan
Vanuit de Nervia vallei (SP64) Pigna voorbij en de borden volgen richting Langan (SP65).
Bij de splitsing met de SP67 naar de Colla Melosa is het wandelgebied van de Carmo Langan.
Hier is ook een bunker uit WO II te zien.

Tip 3 Colle Melosa
Vanuit de Nervia vallei (SP64) Pigna voorbij en de borden volgen richting Langan en vervolgens de SP67 richting Colle Melosa. Dit is bij de splitsing van het wandelgebied Carmo Langan. Aan het einde van de asfaltweg ligt de rifugio Franco Allavena. Hier vandaan lopen onverharde wegen verder omhoog en zijn er wandelmogelijkheden. Verder omhoog lopend kom je uit op een hoogte van rond de 2000 meter. De sentieri zijn goed aangegeven met bordjes.

nog meer wandelen.jpg

Paden volgen

In de bergen is de tijd die nodig is om een plek te bereiken meer van belang dan de afstand in kilometers. Door het klimmen en dalen kost het volgen van bergwegen, zowel te voet als met een vervoermiddel, altijd meer tijd dan in vlakke gebieden.

wandelen eenvoudig.jpg

Wandelen vanuit de dorpen

Van oudsher zijn de dorpen in deze omgeving door wandelpaden met elkaar verbonden. Daarnaast lopen vanuit de dorpen paden de bergen in, naar de terrassen waar de boeren hun land hadden.

Wandelen met een extra

Overal heeft de rijke geschiedenis van dit gebied zijn sporen achtergelaten. De paden (sentieri) bieden daardoor soms bijzondere verrassingen. Overblijfslen van het boerenleven, ruïnes, kapellen en kerken. De geschiedenis ligt voor het oprapen. Het beste zichtbaar voor wie te voet gaat. Slow toerisme. Net als slow food: het lekkerst.

Alta Via dei Monti Liguri

Veel van de paden maken deel uit van lange afstandstrajecten. Zo loopt dwars door Ligurië het traject ‘Alta via dei Monti Liguri’.

Het gehele traject van de Alta Via dei Monti Liguri loopt van Ventimiglia in het West-Ligurië tot de plaats Ceparana, niet ver van La Spezia, in het Oosten van Ligurië. Het totale traject van 440 kilometer loopt geheel door de bergen. De afstand is op te delen in 44 etappes. De kortste etappe heeft een lengte van ongeveer 5 kilometer en de langste een lengte van ongeveer 17 kilometer.

rood witte aanduiding.jpg

Rood - witte aanduidingen

De paden langs het traject van de Alta Via worden aangeduid met een rood-wit symbool en de letters AV.

Wandeltips - aansluitingen op de Alta Via dei Monti Liguri

Tip 1  Bij Camporosso
Bij de stoplichten tegenover het centro Bigauda bij Camporosso vanaf de SP64 de Strada degli Olandesi in. Deze volgen tot bij de Chiesetta San Giacomo. Bij deze splitsing in de weg kan geparkeerd worden.  Hiervandaan kun je een deel van de Alta Via dei Monti Liguri volgen, met mooie uitzichten op het Nervia dal en de Roia Vallei.

Tip 2  Vanuit Rochetta Nervina
Vanaf de SP64 de borden volgen richting Rochetta Nervina (tussen Dolceacqua en Isolabona). Parkeren bij het dorp. Steek vanaf het plein de brug over. Na de brug links gaat het pad het dorp uit, omhoog de bergen in.